Motorbromsningar görs i en Superflow 901
vilken klarar motorer på upp till ca 1000hk. Bromsbänken köptes in till
firman för flera år sedan och är ett viktigt redskap både när det gäller
konventionell motortrimmning och vid mappning av insprutningsmotorer.
Bromsbänken är förberedd för allt från de vanligaste 4-cylindriga motorerna
till amerikanska V8:or. Till motorn kopplas ett antal givare som tar
emot mätdata under själva bromsningen exempelvis:
- Vattentemperatur
- Oljetemperatur
- Oljetryck
- Avgastemperaturer samtliga cylindrar
- Luftflödesmätare
Dessutom mäts varvtal, vridmoment och datorn räknar ut hästkrafter,
verkningsgrader osv. Bromsbänken kalibreras med jämna mellanrum och före
bromsningarna görs kompenseringar för lufttryck och temperatur. Siffrorna i
bromsbänken är mycket exakta och visar motorns effekt vid olika varvtal. Man
kan bromsa motorn med hjälp an automatik då datorn gör en bromsning från i
princip tomgång upp till ett förutbestämt varvtal eller så kan man bromsa på
enbart ett varvtal, tex. vid mappning av insprutningssystem. |