Topplocksjobb är lite av en specialitet för firman. En motor är ju att jämföra med en luftpump och hemligheten med höga effektutag ligger till stor del i topplocken. Topplocksjobben omfattar allt från att montera sätesringar till orginalbilens topplock för att kunna köra på blyfritt, reparera skadade topplock efter exempelvis kamaxelremsbrott, moderat portning och större ventiler i gatbilen till rena specialjobb där både kanaler och förbränningsrum svetsas igen för att få en ny utformning.

Ventiljobben görs i en Serdi ventilsätesfräs. Denna maskin är "state of the art" vad gäller ventilsätesfräsar. Man använder skär som gör alla tre vinklar samtidigt och tar ut ventilhöjden med hjälp av en på maskinen monterad indikatorklocka. detta för att alla ventiler ska hamna på rätt och samma höjd för att därigenom få samma volym på förbränningsrummen.

Förutom en ventilsätesfräs så har jag en flödesbänk där mina portningsjobb kan verifieras. Dessutom så kan ett par flödestestade topplock ge en liten fingervisning om vilken effekt den färdiga "knotan" kan leverera.

 

 

 

Tillbaka